13 Jan
13Jan

האם הסכיזואיד מסוגל לקשר זוגי? 

הם מקסימים, מופנמים ונראים לפעמים פסיביים ביחסים.הם מצליחים בעבודתם,חכמים ונכנסים ישר לתוך הלב.האם סכיזואיד מסוגל ליחסים זוגיים?

האם ניתן לקיים קשר זוגי מתמשך עם סכיזואיד?

(המאמר פונה לגברים ונשים כאחד)

כמו אצל כולנו, לסכיזואידים יש צורך עצום ותלות רגשית באחר, אלא שההתקשרות עם האחר מעמידה את הסכיזואידים בפני איום מבהיל (טרור נפשי של ממש), של היבלעות קטסטרופלית עד כדי אובדן עצמי ולכן לעולם אינם מתחייבים  לקשר מבחינה רגשית ונפשית. כל פעם שהם  יחושו אהבה, חיבור לרגש , הם יברחו מדמות האובייקט שאוהבת אותם. 

כפי שנכתב במאמר הקודם בנושא,ההגדרה הפסיכולוגית לאנשים שנטייתם היא אישיות סכיזואידית היא שהם חווים פיצול בנפש, ובמקרים קיצוניים ניתוק בין העולם הפנימי שלהם לעולם החיצוני שלהם. לאנשים אלה צורך בנסיגה לתוך עצמם, לתוך דימיונם.הם באופיים אאוטסיידרים וצופים באחרים מרחוק.לא יוצרים קשרים חברתיים שבבסיס שלהם ישנם יחסי אמון וקרבה אינטימית.

ההתכנסות שלהם לתוך עצמם נעשית מתוך הצורך בהגנה עצמית מול האדם שמולם.הם מחפשים קרבה אבל כשהיא מגיעה הם לא יכולים להכיל אותה ובורחים ממנה.האדם שנמצא בקשר רומנטי עם הסכיזואיד יכול להרגיש שהוא ננטש בכל פעם כי הסכיזואיד לא יכול להכיל קרבה רגשית לאורך זמן.

קרבה ואינטימיות מביאה אותם לנוס על נפשם ולהסתגר בתוך עולמם הפנימי. הסיבה היא שמבחינתם קשר אהבה הוא איום , כמעט טרור נפשי של ממש להיבלעות שלהם בתוך הקשר ואיבוד האני שלהם.קרבה ואינטימיות מביאה אותם לחוש חרדה עצומה של איבוד עצמם בקשר ואז הם פשוט מתנתקים רגשית ונפשית במקרה קל ומסיימים את הקשר כל שני וחמישי מול בן או בת הזוג ההמומים כל פעם מחדש.

 ברור שכשהם בורחים מהקשר לתוך עולמם הפנימי, הם שוב חשים בדידות ואפילו געגועים לדמות האובייקט אותו הם אוהבים ואז שוב מעוניינים להתקרב וחוזר חלילה.

 ברור שלא  ניתן לבסס קשר זוגי יציב והמשכי עם הפרעת אישיות סכיזואידית, כי הם כל הזמן נפרדים וחוזרים , נפרדים וחוזרים ולעולם לא מתחייבים באמת לקשר. 

מי שנמצא בקשר עם סכיזואיד, צריך לקחת בחשבון שיש מצב לאחר שחווית קרבה,אהבה ואינטימיות הפרטנר שלך עשוי להתנתק,להעלם, אולי גם לסנן בטלפון ולהתעלם או פשוט לתת יחס קריר ומרוחק בלי סיבה נראית לעין.

הסיבה היא שכמו שציינתי, קשר קרבה אהבה ואינטימיות מאיים עליהם, להבלע בתוך הקשר .

כמו כל סוגי הפרעות האישיות, גם אישיות סכיזואידית נמצאת על רצף יכולת ההתקשרות. ישנם סכיזואידים שלא לגמרי מתנתקים ומתחייבים חלקית. מה הכוונה חלקית? בהחלט יכולים להחזיק קשרים מהצד, או ללכת ולחזור.והשאלה האם את או אתה מסוגלים ורוצים להכיל סוג כזה של קשר .


הערה חשובה: מידע זה ניתן לא מחליף אבחון פסיכיאטרי .הכותבת אינה פסיכיאטרית

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.